Ångerrätt

Följande villkor gäller mellan dig som kund och Schackshoppen.se, om inte andra skriftliga överenskommelser har träffats mellan oss.

Du måste vara 18 år för att handla hos oss. Om du är under 18 år måste du ha samtycke från en förälder eller vårdnadshavare.

100 DAGARS RETURRÄTT

Hos oss kan du ångra och returnera ditt köp i 100 dagar. Fristen innebär att du har 100 dagar på dig från mottagandet att meddela oss att du vill ångra ditt köp. Du kan skicka ett e-postmeddelande till kundservice@schackshoppen.se eller använda standardångerformuläret som du hittar längst ner i köpvillkoren.

Du kan inte ångra köpet genom att vägra ta emot varan utan att samtidigt meddela oss.

Om du ångrar ditt köp innan du har mottagit varan, vänligen kontakta oss så försöker vi stoppa leveransen.

ÅNGERRÄTT FÖR EN DEL AV KÖPET

Om du har köpt flera varor hos oss har du möjlighet att returnera en eller flera varor, även om de köpts i en och samma order. Observera att du inte får tillbaka fraktkostnaden om du ångrar en del av ditt köp.

RETUR

När du har meddelat oss att du vill ångra ditt köp har du 14 dagar på dig att skicka tillbaka varan. Vid ånger betalar du själv returfrakten och bär risken för varan tills den har kommit retur till vårt lager. Vi hjälper gärna till med en returetikett. Kontakta kundservice@schackshoppen.se.

En returetikett kostar 79 SEK. Beloppet dras av från ditt tillgodohavande.

RISKEN FÖR VARORNA

Risken för varorna övergår till dig som konsument vid leveranstidpunkten. Om varan ska returneras övergår ansvaret till oss när varan tas emot på vårt lagerhotell, vars adress anges ovan.

TRANSPORTSKADA

Även om varorna packas väl kan vissa av dem få en hård resa på vägen till dig. Om du tar emot ett paket som är synligt skadat vid leverans bör du vägra att ta emot det. Då kommer det snabbt i retur till oss, och vi kan skicka en ny vara till dig.

ÅTERBETALNING AV KÖPESUMMAN

Om du ångrar ditt köp får du pengarna tillbaka. Om varan har minskat i värde drar vi av det belopp som du ansvarar för.

Vi återbetalar alla betalningar som mottagits från dig, inklusive leveranskostnader (detta gäller dock inte extra leveranskostnader om du har valt en annan leveransform än den billigaste standardleveransen vi erbjuder).

Vi genomför återbetalningen med samma betalningsmedel som du använde vid köpet, om vi inte har kommit överens om annat.

Vi kan hålla inne återbetalningen tills vi har fått tillbaka varan, eller tills du har skickat in dokumentation på att du har returnerat varan.

Vid förseningar, restorder eller slutsålda varor strävar vi efter att informera dig så snart som möjligt om vad vi kan göra – t.ex. ge dig pengarna tillbaka eller hjälpa dig att hitta en motsvarande vara någon annanstans.

VARANS SKICK NÄR DU SKICKAR DEN I RETUR

Om varan har minskat i värde, och det beror på att du har använt den på ett annat sätt än vad som var nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och funktion, kan du endast få tillbaka en del av köpesumman. Beloppet du kan få tillbaka beror på varans handelsmässiga värde, och i vissa fall kan det innebära att du endast kan få tillbaka fraktkostnaderna.

Vi rekommenderar att du skickar tillbaka varan i originalförpackningen. Om originalförpackningen saknas kan det eventuellt leda till en värdeminskning av varan. Är du osäker är du välkommen att kontakta kundservice@schackshoppen.se.

Du får gärna prova varan på samma sätt som om du provade den i en fysisk butik, men du får inte ta den i faktiskt bruk.

Om varan är provad utöver vad som beskrivits ovan, betraktar vi den som använd. Det innebär att du endast kan få tillbaka en del av köpesumman.

Om du ångrar köpet, vid reklamation eller i andra fall där en vara ska returneras, skickas varan till följande adress:

Skakshoppen
Sølvgade 15, 1307 København K
Danmark

Vi tar inte emot paket utan utdelning eller paket skickade mot postförskott. Kom ihåg att bifoga din orderfaktura och berätta anledningen till din retur (reklamation, retur/ångerrätt eller annat).

Vi tar endast emot paket som skickas direkt till adressen.

REKLAMATIONSRÄTT

Som konsument har du **3 års reklamationsrätt** enligt svensk lag. Det innebär att du antingen kan få varan reparerad, utbytt, pengarna tillbaka eller avdrag på priset, beroende på den specifika situationen.

För att en reklamation ska vara berättigad måste felet inte ha uppstått till följd av felaktig användning av produkten eller annat skadeframkallande beteende.

Du måste reklamera inom två månader efter att felet har upptäckts.

Kontakta kundservice@schackshoppen.se / +46 76 798 05 80 så kan vi tillsammans hitta en lösning. Vi skickar en gratis returetikett till dig, så vi betalar frakten.

VARANS SKICK NÄR DU SKICKAR DEN I RETUR

Om varan har minskat i värde, och det beror på att du har använt den på ett annat sätt än vad som var nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och funktion, kan du endast få tillbaka en del av köpesumman. Beloppet du kan få tillbaka beror på varans handelsmässiga värde, och i vissa fall kan det innebära att du endast kan få tillbaka fraktkostnaderna.

Vi rekommenderar att du skickar tillbaka varan i originalförpackningen. Om originalförpackningen saknas kan det eventuellt leda till en värdeminskning av varan. Är du osäker är du välkommen att kontakta kundservice@schackshoppen.se.

Du får gärna prova varan på samma sätt som om du provade den i en fysisk butik, men du får inte ta den i faktiskt bruk.

Om varan är provad utöver vad som beskrivits ovan, betraktar vi den som använd. Det innebär att du endast kan få tillbaka en del av köpesumman.

Om du ångrar köpet, vid reklamation eller i andra fall där en vara ska returneras, skickas varan till följande adress:

Skakshoppen
Sølvgade 15, 1307 København K
Danmark

Vi tar inte emot paket utan utdelning eller paket skickade mot postförskott. Kom ihåg att bifoga din orderfaktura och berätta anledningen till din retur (reklamation, retur/ångerrätt eller annat).

Vi tar endast emot paket som skickas direkt till adressen.

SÅ HÄR HANTERAR VI BÄST EN REKLAMATION

Vi har lyckligtvis få reklamationer, men när de inträffar försöker vi tillsammans hitta den bästa lösningen.

Vår erfarenhet är att vi löser det snabbast och bäst genom tre steg:

1. Skicka en beskrivning av hur skadan/defekten har inträffat/upptäckts + 2 bilder på problemet

2. Ange ordernummer, eventuellt tillsammans med en kopia av orderbekräftelse/kvitto

3. Skriv ditt förslag till en bra lösning, t.ex. byte, prisavdrag, pengarna tillbaka etc.

När vi har mottagit dina bilder behandlar vi din reklamation så snabbt som möjligt (2-5 arbetsdagar).

Om en reklamation ska returneras skickar vi en förbetald returetikett som ska användas. Därefter kan du lämna in paketet hos ett PostNord-ombud, så vi kan följa paketet och hantera reklamationen snabbt.

KLAGOMÅL

Upplever du utmaningar med ditt köp, kontakta kundservice@schackshoppen.se / +46 76 798 05 80, så vi tillsammans kan hitta en lösning. Om vi inte lyckas hitta en lösning kan du skicka ett klagomål till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm, via www.arn.se.

För att ARN ska pröva ärendet måste varan eller tjänsten du vill klaga på uppfylla nämndens värdegränser.

När du handlar på en certifierad e-handelsplats (t.ex. Trygg E-handel) kan du få ditt ärende prövat - oavsett beloppets storlek. Läs mer här.

Har du din bostad i ett annat EU-land än Sverige, kan du klaga via EU-kommissionens klagomålsportal här - http://ec.europa.eu/odr

STANDARDÅNGERFORMULÄR

(Denna blankett fylls i och returneras endast om ångerrätten görs gällande)

Till Schackshoppen
Adress: Sølvgade 15, 1307 København K, Danmark
Tfn: +46 76 798 05 80
E-post: kundservice@schackshoppen.se

Jag meddelar härmed att jag önskar göra ångerrätten gällande i samband med mitt köpeavtal avseende följande varor/tjänster:

Beställd den: ______________
Mottagen den: ______________
Konsumentens namn: ______________
Konsumentens adress: ______________
Konsumentens ordernummer: ______________
Konsumentens underskrift: ______________
Datum: ______________

(endast om formulärets innehåll meddelas på papper)

Ladda ner som PDF här