Handelsvillkor

DANSK SKOLESKAK

CVR: 76843716

Adress: Sølvgade 15, 1307 Köpenhamn K
Tel: +46 76 798 05 80
Post: kundservice@schackshoppen.se

Följande villkor gäller mellan dig som kund och Schackshoppen.se, såvida inte andra skriftliga överenskommelser har träffats mellan oss.

Du måste vara 18 år för att handla hos oss. Om du är under 18 år måste du ha samtycke från en förälder eller vårdnadshavare.

Om du har några frågor är vi redo att hjälpa till på kundservice@schackshoppen.se/+46 76 798 05 80.

Schackshoppen.se

Handelsvillkoren uppdaterades senast den 03 april i 2025.

BRUKSANVISNING

Bruksanvisning följer med varan, men behöver du ytterligare rådgivning är du alltid välkommen att kontakta kundservice@schackshoppen.se / +46 76 798 05 80. Vi hjälper dig gärna.

LEVERANSTID OCH FRAKT

Vi levererar dina varor så snabbt som möjligt – normalt inom 1–3 dagar. Längre leveranstider kan förekomma i samband med helgdagar, Black Friday eller liknande.

För enskilda varor, t.ex. beställningsvaror eller stora försändelser, kan det ta lite längre tid. Leveranstiden visas på den enskilda produkten.

Vi använder olika fraktbolag och metoder.

Våra fraktpriser varierar beroende på val av transportör, vikt, storlek och leveranssätt. Fraktpriset kan vara högre vid leverans till utlandet (utanför Sverige).

LEVERANS TILL UTLANDET

Vi levererar till alla länder. Behöver du leverans utanför Sverige, kontakta kundservice@schackshoppen.se / +46 76 798 05 80, så hittar vi en lösning.

Vid leverans till utlandet förväntas en längre leveranstid.

PRIS OCH BETALNING

Alla priser är inkl. moms och i SEK. Handlar du som offentlig kund, t.ex. en skola, institution eller liknande, kan du oftast dra av momsen.

Hos oss kan du betala med Klarna, Swish, Mastercard/Maestro och Visa/Visa Electron. Internationella kort som Diners, Discover och JCB accepteras också.

Reservation av belopp

Betalar du med ett internationellt betalkort reserveras beloppet omedelbart. Pengarna reserveras på ditt kort eller konto tills:

1) vi drar beloppet när vi skickar varan, eller
2) pengarna frigörs enligt avtal med din kortutgivare.

Vill du betala med banköverföring, kontakta kundservice@schackshoppen.se / +46 76 798 05 80 – observera att denna betalningsform inte täcks av bankernas chargeback-regler.

Beloppet dras först när varan skickas. Alla betalningar sker via en säker anslutning.

BETALNING MED KLARNA

Vid köp med Klarna får du först dina varor. Därefter betalar du din faktura. Betalar du inte i tid tillkommer en påminnelseavgift. Om du ångrar ditt köp upphör avtalet om betalning med Klarna.

PRESENTKORT

Presentkort kan användas genom att välja 'betalning med presentkort'. Det är möjligt att använda presentkort i kombination med en av de andra betalningsmetoderna. Presentkort ger inga räntor.

100 DAGARS RETURRÄTT

Hos oss kan du ångra och returnera ditt köp i 100 dagar. Fristen innebär att du har 100 dagar på dig från mottagandet att meddela oss att du vill ångra ditt köp. Du kan skicka ett e-postmeddelande till kundservice@schackshoppen.se eller använda standardångerformuläret som du hittar längst ner i köpvillkoren.

Du kan inte ångra köpet genom att vägra ta emot varan utan att samtidigt meddela oss.

Om du ångrar ditt köp innan du har mottagit varan, vänligen kontakta oss så försöker vi stoppa leveransen.

ÅNGERRÄTT FÖR EN DEL AV KÖPET

Om du har köpt flera varor hos oss har du möjlighet att returnera en eller flera varor, även om de köpts i en och samma order. Observera att du inte får tillbaka fraktkostnaden om du ångrar en del av ditt köp.

RETUR

När du har meddelat oss att du vill ångra ditt köp har du 14 dagar på dig att skicka tillbaka varan. Vid ånger betalar du själv returfrakten och bär risken för varan tills den har kommit retur till vårt lager.

Vi hjälper gärna till med en returetikett. Kontakta kundservice@schackshoppen.se.

En returetikett kostar 79 SEK. Beloppet dras av från ditt tillgodohavande.

RETUR AV SÄRSKILDA PRODUKTER ELLER FRÅN UTLANDET

Vissa varor är för stora för att returneras med normal post. Detta gäller alla våra schackbord, jätteschackbräden och -pjäser (både enskilda och hela set), mini-jätteschackbräden och -pjäser (både enskilda och hela set), jättedam-pjäser och jätteschack.

Kostnaderna för att returnera dessa varor förväntas uppgå till högst 853 SEK.

Vid retur av varor från utlandet (utanför Sverige) är du som köpare skyldig att betala returfrakten.

RISKEN FÖR VARORNA

Risken för varorna övergår till dig som konsument vid leveranstidpunkten. Om varan ska returneras övergår ansvaret till oss när varan tas emot på vårt lagerhotell, vars adress anges ovan.

TRANSPORTSKADA

Även om varorna packas väl kan vissa av dem få en hård resa på vägen till dig. Om du tar emot ett paket som är synligt skadat vid leverans bör du vägra att ta emot det. Då kommer det snabbt i retur till oss, och vi kan skicka en ny vara till dig.

ÅTERBETALNING AV KÖPESUMMAN

Om du ångrar ditt köp får du pengarna tillbaka. Om varan har minskat i värde drar vi av det belopp som du ansvarar för.

Vi återbetalar alla betalningar som mottagits från dig, inklusive leveranskostnader (detta gäller dock inte extra leveranskostnader om du har valt en annan leveransform än den billigaste standardleveransen vi erbjuder).

Vi genomför återbetalningen med samma betalningsmedel som du använde vid köpet, om vi inte har kommit överens om annat.

Vi kan hålla inne återbetalningen tills vi har fått tillbaka varan, eller tills du har skickat in dokumentation på att du har returnerat varan.

Vid förseningar, restorder eller slutsålda varor strävar vi efter att informera dig så snart som möjligt om vad vi kan göra – t.ex. ge dig pengarna tillbaka eller hjälpa dig att hitta en motsvarande vara någon annanstans.

VARANS SKICK NÄR DU SKICKAR DEN I RETUR

Om varan har minskat i värde, och det beror på att du har använt den på ett annat sätt än vad som var nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och funktion, kan du endast få tillbaka en del av köpesumman. Beloppet du kan få tillbaka beror på varans handelsmässiga värde, och i vissa fall kan det innebära att du endast kan få tillbaka fraktkostnaderna.

Vi rekommenderar att du skickar tillbaka varan i originalförpackningen. Om originalförpackningen saknas kan det eventuellt leda till en värdeminskning av varan. Är du osäker är du välkommen att kontakta kundservice@schackshoppen.se.

Du får gärna prova varan på samma sätt som om du provade den i en fysisk butik, men du får inte ta den i faktiskt bruk.

Om varan är provad utöver vad som beskrivits ovan, betraktar vi den som använd. Det innebär att du endast kan få tillbaka en del av köpesumman.

Om du ångrar köpet, vid reklamation eller i andra fall där en vara ska returneras, skickas varan till följande adress:

Skakshoppen
Sølvgade 15, 1307 København K
Danmark

Vi tar inte emot paket utan utdelning eller paket skickade mot postförskott. Kom ihåg att bifoga din orderfaktura och berätta anledningen till din retur (reklamation, retur/ångerrätt eller annat).

Vi tar endast emot paket som skickas direkt till adressen.

REKLAMATIONSRÄTT

Som konsument har du 24 månaders reklamationsrätt. Det innebär att du antingen kan få varan reparerad, utbytt, pengarna tillbaka eller avdrag på priset, beroende på den specifika situationen.

För att en reklamation ska vara berättigad måste felet inte ha uppstått till följd av felaktig användning av produkten eller annat skadeframkallande beteende.

Du måste reklamera inom två månader efter att felet har upptäckts.

Kontakta kundservice@schackshoppen.se / +46 76 798 05 80 så kan vi tillsammans hitta en lösning. Vi skickar en gratis returetikett till dig, så vi betalar frakten.

SÅ HÄR HANTERAR VI BÄST EN REKLAMATION

Vi har lyckligtvis få reklamationer, men när de inträffar försöker vi tillsammans hitta den bästa lösningen. Vår erfarenhet är att vi löser det snabbast och bäst genom tre steg:

1. Skicka en beskrivning av hur skadan/defekten har inträffat/upptäckts + 2 bilder på problemet

2. Ange ordernummer, eventuellt tillsammans med en kopia av orderbekräftelse/kvitto

3. Skriv ditt förslag till en bra lösning, t.ex. byte, prisavdrag, pengarna tillbaka etc.

När vi har mottagit dina bilder behandlar vi din reklamation så snabbt som möjligt (2-5 arbetsdagar).

Om en reklamation ska returneras skickar vi en förbetald returetikett som ska användas. Därefter kan du lämna in paketet hos ett Post Nord-ombud, så vi kan följa paketet och hantera reklamationen snabbt.

PRISFEL

Om ett pris är uppenbart felaktigt, och du rimligtvis borde ha upptäckt detta, är vi inte skyldiga att leverera produkten i fråga till det felaktiga priset.

GDPR / PERSONUPPGIFTSPOLICY

För att vi ska kunna handla med dig behöver vi ett minimum av uppgifter: Namn, adress, tel.nr. och e-post.

Vi använder cookies för att optimera sidan på bästa möjliga sätt för våra kunder.

Schackshoppen.se är dataansvarig, och hanteringen av data finns beskriven i vår integritetspolicy. Personuppgifterna registreras hos oss och lagras i fem år, varefter uppgifterna raderas.

Vi säljer eller vidarebefordrar aldrig dina uppgifter till andra obehöriga företag. Vi behöver dock dela dina uppgifter med nödvändiga partners (t.ex. fraktbolag) för att kunna leverera ditt paket.

Vi samarbetar endast med databehandlare inom EU eller i länder som kan ge dina uppgifter ett tillräckligt skydd. Du har rätt att få veta vilka uppgifter vi behandlar om dig genom att kontakta kundservice@schackshoppen.se.

Om du anser att uppgifterna är felaktiga har du rätt att få dem rättade. I vissa fall har vi en skyldighet att radera dina personuppgifter om du ber om det. T.ex. om dina uppgifter inte längre är nödvändiga för det ändamål för vilket vi behövde dem.

Du kan också kontakta oss om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med lagen.

KLAGOMÅL

Upplever du utmaningar med ditt köp, kontakta kundservice@schackshoppen.se / +46 76 798 05 80, så vi tillsammans kan hitta en lösning. Om vi inte lyckas hitta en lösning kan du skicka ett klagomål till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm, via www.arn.se.

För att kunna klaga måste varan eller tjänsten du vill klaga på uppfylla nämndens värdegränser. Det kostar en avgift att få klagomålet prövat.

När du handlar på en certifierad e-handelsplats (t.ex. Trygg E-handel) kan du gratis få ditt ärende prövat - oavsett beloppets storlek.

Har du din bostad i ett annat EU-land kan du klaga via EU-kommissionens klagomålsportal här - http://ec.europa.eu/odr

STANDARDÅNGERFORMULÄR

(Denna blankett fylls i och returneras endast om ångerrätten görs gällande)

Till Schackshoppen
Adress: Sølvgade 15, 1307 København K, Danmark
Tfn: +46 76 798 05 80
E-post: kundservice@schackshoppen.se

Jag meddelar härmed att jag önskar göra ångerrätten gällande i samband med mitt köpeavtal avseende följande varor/tjänster:

Beställd den: ______________
Mottagen den: ______________
Konsumentens namn: ______________
Konsumentens adress: ______________
Konsumentens ordernummer: ______________
Konsumentens underskrift: ______________
Datum: ______________

(endast om formulärets innehåll meddelas på papper)

Ladda ner som PDF här